dimarts, 31 de desembre del 2013

Els diferents sentits de les paraules

Les primeres sessions de COED les varem dedicar principalment a dos exercicis: 


El primer consistia en la lectura, per grups de quatre o cinc persones, de diversos textos. Tots els textos tractaven sobre la comunicació des de diferents punts de vista i amb diferents experiències. 
Al meu grup ens va tocar el text "Aprendre i créixer" d'E.Bosch, que està dins del llibre Educació i vida quotidiana. La tasca consistia en la lectura atenta, per part de cada membre del grup, per més tard posar-ho en comú i extreure conclusions. Finalment, varem confeccionar aquesta reflexió: "Quan l’alumne va avançant en la seva lectura, es va envaint una forta sensació de creixement. Llegir és un dels moments més màgics de la vida escolar del nen. 
Llegir no és únicament una correlació d’oracions que expliquen una història, sinó una manera d’introduir als nens, gràcies a la seva imaginació, la seva pròpia història. Llegir, per tant, és disposar-se a vagar per mons desconeguts amb valentia i llibertat. El gust per un llibre nou és sempre el desig d’una nova aventura i en això consisteix també l’educació, a no tenir por d’encarar-la. El to de veu, la gesticulació i la interpretació, que en veu alta poden arribar a funcionar com a veritables acotacions teatrals i/o musicals mostren la màgia i fomenten la lectura cap als nens. 
Un exemple clar de com la lectura ens fa créixer, és que a més d’instruir-nos, ens educa. Aquells educadors o mestres que ensenyen a llegir als nens, han d’aprendre que no només fan sonar sanefes, sinó que el veritable sentit  de la lectura, és fer-los créixer i que experimentin la història en la seva pròpia pell. 
Tot això es pot veure reflectit , en l’article Aprendre i Créixer de Bosch,E. Un exemple clar seria el que li succeeix a l’alumne: No volia llegir ni escriure ja que l’aproximaven a una vida cada cop més difícil, fins que un dia ell se’n adona que s’ha fet gran ja que ha après a llegir, i veu en la seva mestra que no només és un referent sinó algú que el tranquil·litza, entén els seus entrebancs i explica els seus èxits. Aquí veiem com : La lectura és una forma de creixement." 
Us recomano a tots i totes que llegiu algunes de les reflexions d'aquesta autora, l'Eulàlia Bosch, ja que són molt interessants i ens explica anècdotes i experiències molt curioses, com és el cas d'aquest text. Un cop tots els grups varem acabar de fer una petita síntesi, les vam posar en comú amb tota la classe. D'aquesta manera ens varem adonar que paraules com "educació" poden tenir diversos significats o matisos segons qui parli. 


Per a continuar treballant aquest aspecte del llenguatge, l'Imma, la professora de COED, ens va proposar una nova activitat. Consistia en numerar paraules com brut, impur, infecte, llardós, merdós, porc o ronyós, amb el número més baix aquelles que menys fortes ens semblaven i les que eren més desagradables amb els números més alts. Cadascú va crear la seva llista, amb ordres molt diferents. Com a reflexió d'aquesta activitat ens podem reafirmar en la conclusió de l'anterior activitat: cadascú imposa uns valors personals i diferents a les paraules.


També vam arribar a la conclusió que un missatge es pot malinterpretar si les persones donen valors molt diferents a les paraules que utilitzen. Per exemple, jo puc dir que el cafè del restaurant on hem dinat és una porqueria, sense donar gaire importància al matís d'aquesta paraula. Però, e canvi, la meva amiga es sent ofesa perquè m'ha convidat a un cafè que és una "porqueria", tenint en compte que per ella la aquesta paraula vol dir quelcom molt desagradable i no comestible. És per això que cal que siguem una mica menys impulsius i pensem bé el que volem dir, per no ofendre a ningú ni crear un conflicte per un mal entès.


Per acabar, m'agradaria deixar-vos el text d'Eulàlia Bosch, perquè el pugueu gaudir, tant com jo ho vaig fer:















Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada