dimarts, 31 de desembre del 2013

Les quatre habilitats lingüístiques

Existeixen quatre habilitats lingüístiques que hem tractat a l'assignatura de COED són les següents: 


Llegir: és el procés a través del qual es comprèn un text escrit. Llegir = Comprendre. Segons Isabel Solé hi ha 4 implicacions on aquesta igualtat queda demostrada

  1. Llegir és un procés actiu. Perquè qui llegeix ha de construir el significat del seu text. És a dir, que és una construcció pròpia que implica el text, als coneixements previs del lector i els objectius amb què s'enfronta
  2. Llegir és aconseguir un objectiu. Sempre llegim per algun motiu o finalitat. L’objectiu guia la lectura i determinarà el tipus de lectura, les estratègies i el control, moltes vegades inconscient, que també exercim sobre la lectura.
  3. Llegir és un procés d'interacció entre qui llegeix i el text. Qui llegeix (el lector) ha de fer-se seu el text, relacionant-lo amb allò que ja sap i creant i relacionant nous conceptes.
  4. Llegir és un procés de predicció i d’inferència continua. La inferència consisteix en l'habilitat de comprendre algun aspecte del text, a partir del significat de la resta, és a dir, a partir del context.



Escriure: és el procés a través del qual es produeix un text escrit significatiu. S’han de tenir presents diversos aspectes:

1. Els aspectes formals com la cal·ligrafia, la relació entre el so i la grafia i fins i tot la disposició en l’espai)
2. Els aspectes lingüístics tant els morfològics, com els lexicològics, com els sintàctics i fins i tot els semàntics)
3. Els aspectes discursius, que és la tipologia textual o tipus de text. Aquí, hem de tenir en compte dos punts:
      3.1. Les propietats o característiques del text que fan referència a la coherència, la adequació, cohesió, correcció, i variació/estil/repertori
     3.2. El procés d’escriptura o comprensió escrita que fa referència a planificar, redactar i revisar).



Parlar: És expressar el nostre pensament mitjançant el llenguatge articulat de forma coherent, clara i amb correcció i adequació a la situació comunicativa. 
A l’assignatura de COED donem molta importància a aquest aspecte lingüístic i és per això que ens hem llegit el llibre Com parlar bé en públic de Joana Rubio i Francesc Puigpelat. El llibre consisteix en una sèrie de consells i recomanacions que el lector ha de seguir si vol millorar la seva parlar davant del públic. Es mostren aspectes tan importants com, el llenguatge no corporal, la respiració, la mirada, el control dels nervis, la relaxació, etc.

És per això que, per posar en pràctica la nostra capacitat lingüística hem fet diverses exposicions com: Identitat i Territori i El bon comunicador, tots dos treballs modulars que compartien l’assignatura de COED amb la de GITIC.

Arribats a aquest punt explicaré en que consistia cadascun dels treballs esmentats:

1.       Identitat i territori és un treball realitzat per parelles on cadascuna d’aquestes escollia un tema on centrar-se i mostrar als seus companys. L’Ariadna Fresquet i jo vàrem escollir fer una comparació entre el barri del Raval i Sarrià, de Barcelona. El nostre objectiu consistia en trencar tòpics de totes dues parts de la ciutat: mostrar que és  fals que en el primer només es respiri prostitució i alcohol, i que en l’altre només hi hagi riquesa i luxe. A continuació us deixo amb el Prezi que vam fer servir per exposar davant dels nostres companys:


2.  El bon comunicador consisteix en la descripció d’un home o una dona que sigui algú amb dots de gent, de paraula, de persuasió, clar i directe. Nosaltres vam seleccionar Albert Om, i com ja heu pogut veure en entrades anteriors, vam utilitzar el Pearltrees per dur a terme la nostra presentació. Vam seleccionar tres parts: la oral, l’escrita i la digital. En la primera vam inserir un vídeo del seu programa, El convidat. En la segona una carta que va escriure al Floquet de Neu amb ús de la ironia i la sàtira. I la tercera consistia en la recerca del seu ús a les xarxes socials com Twitter o Facebook


Escoltar: Consisteix en comprendre un missatge a partir d'engegar un procés cognitiu de construcció de significat i d'interpretació d'un discurs o missatge pronunciat de forma oral. El fet d'escolatr comporta sis implicacions: 
  1. Saber escoltar i demanar un paper actiu i participatiu.
  2. Respectar l’emissor i les idees que ell defensa.
  3. Ser objectiu per intentar entendre que ens vol dir l'altre.
  4. Saber descobrir els objectius i els propòsits de l'orador.
  5. Saber descobrir les idees principals del missatge.
  6. Saber  reaccionar al missatge i parlar si és convenient quan acaba l'orador.


Com a conclusió i per finalitzar...
Després d'haver estudiat les quatre habilitats lingüístiques d'adono que són imprescindibles per a nosaltres, com a futurs mestres i educadors de nens que també les hauran de dominar. Hem de saber utilitzar totes aquelles eines que estiguin al nostre abast,  com les noves tecnologies, per deixar enrere aquesta mancança que últimament es veu molt a les noves generacions. 
Cal que els mestres transmetem la importància del domini de totes quatre habilitats als nostres alumnes i els ajudem a desenvolupar-les al màxim possible.






Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada