dilluns, 30 de desembre del 2013

L'Scratch: programar, crear i jugar!

Què és?

Consisteix en una pàgina web (tot i que també es disposa de l'aplicació i el programa per a descarregar per a qualsevol tipus d'ordinador) on els nens i nenes poden aprendre a programar i crear un joc.


Va ser desenvolupat per uns estudiants de la MIT Media Lab (l'Institut Tecnològic de Massachusets)  que es feien anomenar "el grup dels permananets Kindergarten" i era dirigit per en Mitchel Resnick. Va sortir a la llum l'any 2007, i la seva última versió és del 2013.



Reflexió
El funcionament del programa és molt senzill. Per a programar el joc només cal que el petit creador o creadora estigui disposat a dipositar en el màxim d'imaginació, creativitat i dinamisme possible.

Principalment, els jocs consisteixen en un ambient determinat, com pot ser un mercat, el fons del mar, el carrer... On actuen uns personatges, ja siguin humans, animals o fins i tot éssers fantàstics; els quals tenen una missió: uns és saltar, els altres parlar, passar de pantalla, crear un pont perqué els animals no caiguin al riu, i d'altres tasques a dur a terme per aquells qui finalment juguin.

Això ho aconsegueix el programador imposant a cada personatge les tasques que han de fer, en el moment exacte i, si es prefereix, amb un soroll concret. En la següent imatge us mostro algunes de les opcions de moviment: 

                            



Com es pot observar a la part superior dreta de la imatge, el creador té diversos opcions per aplicar a sobre de cadascun dels seus personatges: moviment, control, aparença, sensors, números, sorolls, llapis i variables.

Durant les classes de GITIC que he usat aquest programa, com a experiència personal, puc dir que és molt entretingut, sobretot pels nens, ja que és un joc força autodidacta i autocorrector. Els nens saben que volen que facin els personatges que creen, si un cop li donen play, no succeeix exactament el que pretenien, són ells mateixos els que modifiquen l'ordre de les opcions. Sovint, els errors venen per un mal endres de les accions. En aquesta imatge us mostro un parell:

                                                


Ampliació
Per finalitzar, us deixo dos vidios: 

  • El primer és un tutorial del Youtube perquè per dominar aquest programa l'essencial és pràctica, així que amb aquest vídeo us podreu familiaritzar una mica més amb el funcionament:


                               


  • I el segon són dos nens de cinquè de primària de l'Escola Projecte (Bcn), que ens expliquen les seves experiències. Per a veure'l fes click aquí!





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada